dinsdag 22 februari 2011

Haalt jouw adwords campagne zo'n hoge CTR?

Wanneer kun je zeggen dat het doorklikpercentage (CTR / Click Through Rate) van je adwords campagne goed of slecht, hoog of laag is? Dat is een veelgestelde vraag. Tijd dus voor een duidelijk antwoord.

CTR van 5 tot 25%
Als je dit soort doorklikpercentages scoort, dan is dat hartstikke goed. Voor de meeste advertentiegroepen van de adwords campagnes die ik opzet, haal ik deze doorklikpercentages wel. Zeker als je een specifiek product wilt verkopen, zijn deze percentages gemakkelijk haalbaar!

Wil je ook zo'n hoge doorklikpercentages halen? Dan moet je echt:
  • in het zoeknetwerk adverteren (dus het inhouds- of display netwerk uitschakelen)
  • per advertentiegroep je zoekwoorden zorgvuldig selecteren en logisch groeperen
  • goed na denken over welke woorden je uit moet sluiten
  • goede advertentieteksten maken
  • zorgen dat Google hoge kwaliteitsscores aan je zoekwoorden toekent
  • je prijs per klik zo instellen dat je advertentie op een zo hoog mogelijke positie (liefst 1-3) wordt vertoond

CTR van 1 tot 5% 
Deze doorklikpercentages haal ik voor advertentiegroepen met veel concurrentie, waar de budgetten van mijn klanten geen enorme prijzen per klik toelaten. Vaak zijn het advertentiegroepen voor dienstverleners, zonder overduidelijke USP's  ten opzichte van concurrenten.

Zit je in zo'n concurrerende markt en wil je je doorklikpercentages verhogen? Dan is het noodzakelijk om de adwords campagne regelmatig te (laten) optimaliseren: nieuwe specifieke zoekwoorden toevoegen, advertentieteksten testen, prijzen per klik aanpassen, uitsluitingswoorden toevoegen, etc.

CTR lager dan 1%
Ik vind doorklikpercentages van minder dan 1% alleen acceptabel als het gaat om:
  • een advertentiegroep waarbij je zoekwoorden bestaan uit namen van concurrenten. De zoeker is dan immers specifiek naar je concurrent op zoek en niet naar jou. Je moet je dus afvragen of je wel wilt adverteren op dit soort zoekwoorden.
  • advertentiegroepen die zijn gericht op het inhouds- of display netwerk. Dit is immers een hele andere soort van adverteren. Push- in plaats van pull-marketing.
  • een advertentiegroep voor een algemeen product (met veel concurrrentie) dat voor een niche doelgroep is bedoeld. Bijvoorbeeld een 'cursus excel voor secretaresses'. Je concurreert dan met iedereen die een excel cursus aanbiedt, terwijl jouw product slechts voor een beperkt deel van alle zoekers op 'excel cursus' interessant is.

Gelden deze situaties niet voor jou? En is je CTR toch lager dan 1%? Dan doe je helaas iets verkeerd. Ik raad je dan aan om te investeren in een Google Adwords training, je echt te verdiepen in Google Adwords of om je adwords campagne uit te besteden.

Twijfel je over uitbesteden? Lees dan dit artikel over 'adwords uitbesteden of zelf doen'.