dinsdag 24 januari 2012

Vertoningsaandeel

Google heeft nieuwe kolommen beschikbaar gesteld die meer informatie geven over het vertoningsaandeel. Dat is het percentage vertoningen dat je hebt ontvangen gedeeld door het geschatte aantal vertoningen waarvoor je in aanmerking kwam.

Je kunt de volgende vertoningsaandeel-kolommen in het tabblad 'campagnes' en/of 'advertentiegroepen' toevoegen:

  • verloren vertoningsaandeel (budget)
    Je ziet in deze kolom dat de advertenties van een bepaalde advertentiecampagne x% van de tijd niet zijn weergegeven omdat je budget ontoereikend is.

    Oplossing: je adwords campagnebudget verhogen.

  • verloren vertoningsaandeel (positie)
    Je ziet in deze kolom dat de advertenties in je campagne x% van de tijd niet zijn weergegeven vanwege je advertentiepositie. Dit percentage wordt niet weergegeven als je budget beperkt was tijdens de ingestelde periode.

    Oplossing: je campagne optimaliseren (kwaliteitsscore verbeteren)

  • exact zoekwoord vertoningspercentage
    Het % vertoningen dat je hebt ontvangen voor zoekopdrachten die exact overeenkwamen met de zoekwoorden in je campagne gedeeld door het geschatte aantal vertoningen van exacte zoekwoorden waarvoor je in aanmerking kwam.

    Oplossing: bekijken of je je zoekwoordopties (breed, zinsdeel, exact, modifier voor breed zoeken) slimmer kunt inzetten.

Het is erg nuttig om deze informatie regelmatig te bekijken. Het laat je immers zien waar je nog kansen laat liggen!