woensdag 20 juli 2011

Zorg dat je advertenties bovenaan in Google staan!

Advertentieprestaties bovenaan versus aan de zijkant
Google blijft maar doorgaan met vernieuwen. Deze week hebben ze een nieuwe analysemogelijkheid aan Google Adwords toegevoegd. Je kunt nu zien hoe je advertenties presteren als ze bovenaan de natuurlijke zoekresultaten verschijnen én als ze aan de zijkant / rechterkant verschijnen.

Hoe werkt het?
Selecteer eerst het tabblad 'campagnes', 'advertentiegroepen' of 'zoekwoorden'. Daarna klik je in de werkbalk (onder de groene tabbladen) op 'segmenteren'. Kies voor 'bovenaan versus zijkant' in de keuzelijst en je krijgt meteen de resultaten te zien!

Advertenties bovenaan scoren veel beter
Natuurlijk wisten we al dat het belangrijk is om je advertenties zo hoog mogelijk te vertonen, maar nu je de resultaten op deze manier gepresenteerd krijgt, is het toch even schrikken. Bij de door mij beheerde adwords accounts met flinke conversie-aantallen, zijn de verschillen enorm groot. Zowel in CTR (doorklik%) én conversie% scoren de advertenties bovenaan véél, maar dan ook echt heel veel, beter!! Een enkele keer zie ik dat het conversie% aan de zijkant hoger is. Maar aangezien de CTR aan de zijkant ook véél lager is, leveren ook dan de advertenties aan de zijkant veel minder conversies op.

Wat betekent dit?
Iedereen wil nu natuurlijk bovenaan staan! Maar er zijn slechts 3 posities beschikbaar. Gelukkig komen alleen de beste advertenties in aanmerking voor deze advertentieposities boven de natuurlijke zoekresultaten. Toch vrees ik dat een stijging van de kosten per klik onvermijdelijk is, gezien deze verschillen in resultaten! Het wordt dus nóg belangrijker om een slimme adwords campagne op te zetten met hoge doorklikpercentages én hoge kwaliteitsscores!