woensdag 20 oktober 2010

Wat levert Google Adwords je op?

Vorige week gaf ik voor de Corrio League leden in Heerlen een presentatie over de online marketing kansen voor ondernemers. Het was een leuke avond, waarbij ook adverteren met adwords ter sprake kwam. En zoals altijd wilden de aanwezigen antwoord op deze vragen:
  • Wat zijn de maandelijkse kosten van zo'n Google Adwords campagne?
  • Hoeveel moet ik betalen als iemand op mijn advertentie klikt?
  • Aan welke kosten per klik moet ik denken in mijn branche?

Kosten Google Adwords
De kosten per klik kunnen per branche behoorlijk verschillen Ik beheer adwords campagnes waarbij klanten € 0,06 per klik betalen, maar ook campagnes waarbij klanten € 1,50 per klik betalen. Gemiddeld betalen mijn klanten tussen de € 0,35 - € 0,65 per klik. De kosten per klik zijn afhankelijk van wat je concurrenten doen. Bieden zij forse prijzen? Dan moet jij ook een hoge prijs per klik bieden om je advertentie op een hoge positie te laten verschijnen.

En je maandelijkse kosten? Die zijn natuurlijk afhankelijk van het zoekvolume. Is er veel vraag naar je product of dienst? Dan kun je een flink bedrag per maand kwijt zijn. Overigens bepaal je zelf hoeveel je per dag of per maand aan adwords wilt besteden. Maar genoeg over die kosten. Want de kosten van een Google Adwords campagne zijn totaal niet interessant! Het gaat om je rendement. Wat levert adwords je op? 

Vergeet die kosten! Wat levert adwords je op?
Als ik vertel dat ik een campagne heb geoptimaliseerd die € 6000,- per maand aan kliks kost, schrikken veel mensen. Maar als ik vervolgens vertel dat die campagne het bedrijf € 60.000,- per maand aan omzet oplevert, wordt het een heel ander verhaal. Zo'n rendement wil iedereen wel! En dat is toch precies waar het om gaat?

Resultaten van je adwords campagne meten
Om je rendement te berekenen zul je de resultaten van je adwords campagne moeten meten. Dat doe je door in het tabblad 'rapportages' de optie 'conversies' te kiezen en dan te klikken op 'nieuwe conversie aanmaken'. Geef aan of je conversie een aankoop, aanmelding of lead is. Geef een waarde mee aan je conversie en vervolgens genereert Google een conversiecode. Deze code plak je in de html-code van de bedankt-pagina die je bezoeker te zien krijgt NADAT hij een aankoop heeft gedaan of informatie heeft aangevraagd. En klaar is kees. Vanaf nu kun je precies zien, hoeveel leads, kopers of omzet adwords je heeft opgeleverd.

Oh ja, voor ik het vergeet. Test nog even of de conversiecode werkt. Dat doe je door in Google te zoeken, op je advertentie te klikken én een test-aankoop te doen of het informatie-formulier in te sturen. Na een paar uur moet de conversie zichtbaar zijn in adwords. Ik wens je veel conversies en een mooi rendement op je adwords campagne toe! En mocht je vragen hebben, laat het me weten.