
Infographic by Pulpmedia Online Marketing
Mijn welgemeende complimenten voor de makers van deze mooie adwords infographic. Maar met een aantal beweringen over het optimaliseren van een adwords campagne ben ik het niet helemaal eens:
- Het maximum aantal zoekwoorden van een advertentiegroep mag gerust meer dan 5 zijn. Een maximum aantal noemen, vind ik onzin. Als de zoekwoorden maar relevant zijn en passen bij je advertentieteksten! Dus inderdaad zoekwoorden gebruiken met het woord 'blauw' als je advertentietekst gaat over 'blauwe schoenen'.
- Natuurlijk moet je wachten met conclusies trekken tot deze statistisch verantwoord zijn! En natuurlijk is CTR alleen niet doorslaggevend. Maar de cijfers zijn een beetje misleidend, doordat ze uitgaan van een verschillend aantal vertoningen. Bij Test A levert een doorklik% van 5% je bij 2000 vertoningen 100 bezoekers op. Als het conversie% 15% bedraagt, levert dat 15 kopers op. Bij Test B zorgen 2000 vertoningen voor 132 bezoekers. Met een conversie% van 8% levert dat 10,6 kopers op. Ik kies dan dus liever voor test A.
- De 3 adwords bied-strategieën zijn wel erg kort de bocht. Als je zoekwoorden na 30 dagen meer dan 200 vertoningen hebben en een CTR lager dan 1%, betekent dat niet automatisch dat je deze zoekwoorden moet stopzetten. Het kan ook betekenen dat je uitsluitingswoorden aan je campagne moet toevoegen!
- En ik ben het zeker niet eens met de bewering dat je de kosten per klik moet verhogen als je kwaliteitsscore lager is dan 4 (ondanks een hoge advertentiepositie). Dat doe je pas als je de tips uit mijn vorige artikel over de adwords kwaliteitsscore hebt toegepast.
Mocht je het niet eens zijn met mijn beweringen, plaats dan gerust een reactie. Ik ga de discussie graag aan!