vrijdag 1 april 2011

Wat is de kwaliteitsscore in Adwords?

Google kent aan elk van je zoekwoorden een kwaliteitsscore toe (een getal van 1 t/m 10). Deze score zorgt er voor dat zoekers in Google alleen advertenties te zien krijgen die ook écht relevant zijn! Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe beter. Ook voor jou als adverteerder, want je advertentie wordt tegen lagere kosten per klik op een hogere positie vertoond.

Waar vind ik deze kwaliteitsscore?
Standaard is de kwaliteitsscore niet zichtbaar in je campagne overzicht, maar als je in het tabblad 'zoekwoorden' klikt op 'kolommen' kun je bij 'prestaties' de optie 'Kw.score' aanvinken. Klik op 'opslaan' en je kunt nu per zoekwoord zien welke kwaliteitsscore Google aan het desbetreffende zoekwoord toekent.

Kwaliteitsscore van je zoekwoorden verbeteren
Je kunt de kwaliteitsscore van je zoekwoorden verbeteren door alle adwords optimalisatietips, die je op deze blog vindt, toe te passen. Het gaat er o.a. om dat je:
  • hoge doorklikpercentages (CTR) realiseert
  • het zoekwoord past bij / voorkomt in je advertentietekst
  • het zoekwoord past bij / voorkomt op de landingspagina waar je advertentie naar verwijst
  • je landingspagina relevant is voor de zoeker
  • je landingspagina eerlijk, betrouwbaar en overzichtelijk is
  • je landingspagina een snelle laadtijd heeft

Kijk voor meer informatie en een duidelijke uitleg over de adwords kwaliteitsscore ook nog even naar de video in mijn artikel over slimme adwords campagnes. En als je nog vragen of hulp nodig hebt ... je weet me te vinden!