vrijdag 11 oktober 2013

Klant kwijt, klant terug

Klant kiest voor ander Adwords bureau

Een paar maanden geleden raakte ik één van mijn adwords klanten kwijt. Dat kan natuurlijk gebeuren. Ik begreep het eerst niet goed, want de campagne van deze klant haalde juist zo'n mooie resultaten. Maandelijks haalde deze dienstverlener zo'n 10-15 klanten binnen via Google Adwords, waarbij de kosten € 25,- per klant bedroegen. Het rendement was erg goed.

Een ander Adwords bureau had echter een heel erg mooi verkooppraatje en beloofde gouden bergen! En die wil je als ondernemer natuurlijk niet laten liggen. Dat begrijp ik!

Gouden bergen, maar geen resultaten

Maar... zoals dat vaak gaat met die adwords bedrijven die gouden bergen beloven: zij konden hun mooie beloftes helaas niet waarmaken in de praktijk. Sterker nog: in plaats van 10-15 klanten per maand haalde mijn klant helemaal geen nieuwe klanten meer binnen. En dat was natuurlijk niet de bedoeling.

Let dus op als je adwords gaat uitbesteden

Ik heb al eerder een artikel geplaatst over waar je op moet letten als je adwords wilt uitbesteden aan een adwords specialist. Maar na deze ervaring wil ik er toch nog eens op wijzen. Als ik op de website van de desbetreffende adwords professionals kijk, gaan bij mij al een aantal alarmbellen rinkelen:

  • zij gebruiken conversieoptimalisatie technologie
    Het succes van een adwords campagne zit in het goed nadenken over product, aanbod, doelgroep, concurrenten en de adwords instellingen die daar het beste bij passen. Tijdens de maandelijkse optimalisatie toets je of je oorspronkelijke aannames correct zijn of dat ze bijgesteld moeten worden. Een software-programma kan dat nooit zo goed doen als de mens die alle details van te voren goed heeft doordacht.
    Technologie inzetten voor het opzetten en beheren van een adwords campagne kan interessant zijn voor bedrijven die tienduizenden producten verkopen. Handmatige adwords optimalisatie kost dan téveel tijd, waardoor het te duur wordt. Het rendement van een softwareprogramma is dan beter!
  • eigen platform voor analyses
    Zo'n eigen platform betekent meestal dat je als klant je eigen adwords campagne niet rechtstreeks kunt inzien. Het bureau maakt analyses en stuurt je rapporten. Maar klopt dat allemaal wel? En waarom zou je een eigen platform maken, terwijl Google Adwords enorm veel mogelijkheden biedt om zeer gedetailleerde analyses te maken?
  • weinig referenties
    Ik zie op de website van deze adwords professionals weinig referenties en een aantal vage case studies. Als je het niet vertrouwt, schroom dan niet om een aantal referenties te bellen en te informeren naar hun ervaringen met het adwords bedrijf in kwestie. Eén telefoontje kan je soms een heleboel ellende en geld besparen!

Klant is weer terug

Mijn klant is gelukkig weer terug. Ook al zit hij nog even vast aan een halfjaar-contract bij het andere adwords bureau. Maar er komen nu tenminste weer nieuwe klanten binnen. Ik blij, klant weer blij. Eind goed, al goed.