donderdag 26 april 2012

Google geeft meer inzicht in Adwords kwaliteitsscore

Wat is de kwaliteitsscore?
Google kent aan elk zoekwoord een kwaliteitsscore toe in de vorm van een cijfer van 1 t/m 10. Je kunt deze kwaliteitsscore per zoekwoord bekijken, door in het tabblad 'zoekwoorden' bij 'kolommen aanpassen' de kolom 'kw. score' aan je rapporten toe te voegen.

Een hoge kwaliteitsscore (7 en hoger) geeft aan dat Google je advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina erg relevant vindt voor de zoeker die je advertentie bekijkt. 

Waarom is de kwaliteitsscore zo belangrijk?
Voor zoekwoorden met een hogere kwaliteitsscore betaal je lagere kosten per klik. En een hogere score leidt tot een hogere advertentiepositie (hetgeen je méér conversies oplevert). Hoge kwaliteitsscores leveren je dus méér rendement op je investering op!

Meer inzicht in de kwaliteitsscore
Google geeft sinds kort meer inzicht in 3 van de vele factoren die van invloed zijn op de kwaliteitsscore:
  1. verwachte klikfrequentie
    Google voorspelt of je zoekwoord leidt tot een klik op je advertentie. Daarbij houden ze rekening met de CTR die het zoekwoord in het verleden heeft behaald. Niet alleen in jouw account, maar ook in de accounts van alle andere adverteerders. Ook is het effect van de advertentiepositie uitgesloten in deze berekening. 
  2. advertentierelevantie
    Hiermee geeft Google aan hoe sterk je zoekwoord overeenkomt met de boodschap in je advertentie. 
  3. ervaring op de bestemmingspagina
    Google beoordeelt hiermee of je landingspagina (=bestemmingspagina) duidelijk, overzichtelijk en nuttig is voor klanten? Is je landingspagina relevant voor het desbetreffende zoekwoord (en dus datgene waar potentiële klanten naar zoeken)? 
Als je in het tabblad 'zoekwoorden' op de witte dialoogballon in de kolom status klikt, zie je of je op deze factoren hoger dan gemiddeld, gemiddeld of lager dan gemiddeld presteert in vergelijking met andere adwords adverteerders. 

Dit kun je doen om je kwaliteitsscore te verbeteren
Scoor je 'gemiddeld' of 'lager dan gemiddeld'? Dan kun je het volgende doen om de prestaties van je adwords campagne te verbeteren:
  • maak je advertentiegroepen en zoekwoorden specifieker
  • stem je advertentietekst nog beter af op je zoekwoorden
  • gebruik deze zoekwoorden ook in de tekst op je landingspagina
  • maak indien nodig nieuwe landingspagina's voor bepaalde zoekwoorden
  • sluit niet-relevante zoekwoorden uit (zodat je CTR/doorklik% verbetert)
  • verbeter je landingspagina's (duidelijk, overzichtelijk, nuttig, snel)

Aan de slag

Door deze informatie beschikbaar te stellen, geeft Google je nóg meer inzicht in hoe je je adwords advertenties kunt verbeteren! Dus ik zou zeggen: ga snel aan de slag. En als je vragen hebt, laat het me weten.