dinsdag 20 november 2012

Kosten per conversie verlagen of groeien?

Gisteren ben ik naar het Adwords Engage Event voor Google Adwords bureaus geweest. Fijn om weer op de hoogte te zijn van alle nieuwe ontwikkelingen binnen Adwords (en Analytics). En het thema over groei heeft mij een belangrijke eye-opener opgeleverd.

Kosten per conversie verlagen versus groei
Ik zie het verlagen van de kosten per conversie van de adwords campagnes van mijn klanten als één van mijn belangrijkste taken. Maar.... voor een klant kan groei en het vergroten van marktaandeel heel belangrijk zijn. Ook al zijn de kosten per conversie dan wat hoger.

Hoe hoog mogen de kosten per conversie zijn?
Een moeilijke vraag waar ik geen eenduidig antwoord op heb. Natuurlijk kijk je naar de verkoopprijs van je product en reken je uit wat je na aftrek van alle kosten overhoudt. Maar er zijn nog een aantal factoren waar je rekening mee moet houden:

  • Wat is een conversie? Tel je alleen directe verkopen mee of houd je ook rekening met de waarde van bijvoorbeeld een nieuwe abonnee op je maandelijkse nieuwsbrief?
  • Vaak worden niet alle conversies vanuit Adwords gemeten. Er zijn namelijk ook mensen die liever bellen in plaats van een contactformulier insturen. 
  • Als een nieuwe klant jarenlang bij je blijft bestellen, is de waarde van deze vaste klant natuurlijk veel groter. Misschien ben je in dat geval toch bereid om iets op die eerste aankoop toe te leggen?
  • Als je je marktaandeel wilt vergroten, ben je wellicht ook bereid om wat meer voor een nieuwe klant of lead te betalen?

Hoe kun je je adwords campagne uitbreiden?

  • Controleer of je je huidige adwords campagne kunt uitbreiden door andere zoekwoordopties in te zetten. Gebruik je misschien te veel exacte zoekwoorden of woordgroepen? Test dan eens wat brede zoekwoorden je op kunnen leveren.
  • Optimaliseer je campagne door een goede structuur op te zetten, door je advertenties uit te breiden met sitelinks, door je advertenties op een top-3 positie te vertonen, etc.
  • Schakel ook het Display Netwerk in (als je dat nog niet gedaan had). Begin met remarketing: advertenties tonen aan mensen die je website eerder hebben bezocht, maar bijv. nog niets hebben gekocht. Kies daarna voor automatische plaatsingen op basis van een lijstje met zoekwoorden en selecteer na een tijdje de meest interessante websites en zet de rest stop!
  • En dit was de eye-opener van het Adwords Event: test eens met nieuwe, heel algemene zoekwoorden in je best scorende regio's. De conversiepercentages zullen lager zijn, maar bij algemene zoekwoorden betaal je meestal maar weinig per klik! Mischien toch interessant?

Met deze laatste tip ga ik in ieder geval aan de slag. Streef jij ook naar omzetgroei of het vergroten van je marktaandeel? Neem je adwords campagne dan eens grondig onder de loep. Zeker weten dat je nieuwe kansen ziet. Heb je hulp nodig? Laat het mij weten!