woensdag 22 augustus 2012

Typ je Adwords zoekwoorden altijd in Google in!

Dit is een supereenvoudige Adwords Tip, maar wel een heel belangrijke! Als je tijdens het opzetten van je adwords campagne de belangrijkste zoekwoorden zelf intoetst in Google levert je dat veel nuttige informatie op. En betere adwords resultaten!

Concurrenten
Je ziet meteen wie je 'concurrenten' zijn in Adwords. Dit hoeven niet altijd écht je concurrenten te zijn, maar het zijn wel bedrijven die met je concurreren op deze zoekwoorden. Als je veel advertenties van bedrijven ziet die niet je echte concurrenten zijn, zijn je zoekwoorden misschien niet zo relevant... Moet je ze weglaten? Of moet je meer uitsluitingszoekwoorden toevoegen?

Advertentieteksten
Let ook op de advertentieteksten van de andere adverteerders. Welke USP's gebruiken ze? Welke zoekwoorden gebruiken zij in hun tekst? Hoe kun je er voor zorgen dat jouw advertentietekst opvalt tussen deze advertenties?

Nog méér zoekwoordsuggesties
Als je een zoekwoord intypt in Google, laat Google je in de zoekbalk automatisch meer suggesties zien. Als ik bijvoorbeeld 'freeswerk' intoets, zie ik o.a. 'freeswerk metaal' en 'freeswerk uitbesteden' als suggestie. Als deze zoekwoorden relevant zijn, kun je die meteen aan je lijst met zoekwoorden toevoegen! Hetzelfde geldt voor het lijstje dat je vaak helemaal onderaan de pagina ziet: 'zoekopdrachten gerelateerd aan freeswerk'.









Uitsluitingszoekwoorden
Als je kijkt naar de hierboven genoemde suggesties van Google ontdek je ook zoekwoorden die niet relevant voor je zijn. Zorg dat je advertenties niet vertoond worden als iemand deze woorden intoetst. Dat doe je door deze woorden aan je lijst met uitsluitingszoekwoorden toe te voegen. Als mijn klant bijvoorbeeld alleen maar 'metaal freeswerk' doet, dan sluit ik de woorden 'hout' en 'asfalt' uit.

Zoek altijd via het Google Adwords Hulpprogramma
Gebruik voor het zoeken op je eigen zoekwoorden altijd het adwords hulpprogramma 'Advertentievoorbeeld en -diagnose'. Zo genereer je geen extra vertoningen op je zoekwoorden (waarmee je je CTR verlaagt) én je kunt dezelfde regio en het apparaat (desktop, mobiel of tablet) kiezen dat je voor je eigen adwords campagne hebt ingesteld.

















Succes met Googlen en mocht je vragen, opmerkingen of nog meer tips hebben, laat het me weten!