donderdag 2 augustus 2012

Nieuwe manier van zoekwoorden matchen: goed of slecht?

Wat houdt de nieuwe manier van zoekwoorden matchen in?
Zo'n twee maanden geleden heeft Google Adwords een nieuwe manier van zoekwoorden matchen geïntroduceerd, waarmee advertenties ook worden vertoond als iemand zoekt op sterk gelijkende varianten van je exacte zoekwoorden en zoekwoordgroepen. Inclusief spelfouten, vervoegingen, enkel- en meervoudsvormen, accenten en afkortingen.

Dus heb je in je adwords campagne de zoekwoordgroep 'kledingkast op maat' opgenomen, dan worden je advertenties nu ook vertoond als iemand in Google de volgende zoekopdrachten intypt:

  • kleerkast op maat
  • kledignkast op maat
  • garderobekast op maat

Volgens Google levert deze nieuwe manier van matchen je méér relevante zoekers op. En bespaart het je een heleboel tijd omdat je bij het toevoegen van je zoekwoorden geen rekening meer hoeft te houden met honderden versies van spelfouten en meervoudsvormen.

Na 2 maanden uitproberen vind ik het het tijd om deze nieuwe manier van matchen eens goed te analyseren. Is het zo voordelig als Google beweert? Of spekt het vooral de kas van Google?

Nadelen van sterk gelijkende varianten:

  • daling in CTR
    Bijna alle adwords campagnes vertonen een daling in CTR. Blijkbaar zijn een aantal 'sterk gelijkende varianten' minder relevant dan Google had gehoopt? Bij de zoekwoordgroep "kleerkast" vertoont Google mijn advertenties ook bij zoekopdrachten als "ikea kast pax". En dat terwijl mijn klant geen ikea kasten verkoopt. Of zelfs bij de zoekopdracht "sokkenmandjes voor in je kast". Sorry Google, dit vind ik echt te ver gaan!! Misschien vindt Google die daling in CTR wel prima? Een lagere CTR leidt immers tot hogere prijzen per klik (CPC)......
  • hogere kosten per conversie en lagere conversie%
    Frustrerend vind ik de forse daling in CTR bij campagnes waarin ik al verschillende advertentiegroepen had gemaakt voor verschillende zoekwoord-varianten. In het bovengenoemde voorbeeld van de kledingkast heb ik bijvoorbeeld aparte advertentiegroepen opgezet voor 'kledingkast', 'kleerkast' en 'garderobekast'. Doordat Google dit sterk gelijkende varianten vindt, heb ik geen invloed meer op welke advertentietekst vertoond wordt. Als meer advertentieteksten in aanmerking komen voor vertoning, kiest Google voor vertonen van de advertentie die op dat moment de hoogste advertentiepositie heeft. De zoeker naar een 'kledingkast', krijgt nu de advertentietekst te zien die was bedoeld voor de zoeker naar een 'garderobekast'. Deze zoeker komt bovendien op een andere landingspagina van de website terecht. Het resultaat: lagere CTR, lagere conversiepercentages én hogere kosten per conversie!

Voordelen van sterk gelijkende varianten:
  • meer conversies
    Eerlijk is eerlijk. Dit nieuwe matchingsysteem heeft ook nieuwe klanten opgeleverd die ik zonder deze methode niet had binnengehaald. Ik let dan even niet op de totale kosten per conversie en/of de conversie%, want die zijn meestal verslechterd. Mijn taak om de wél rendabele juweeltjes van zoekwoorden er uit te vissen!
  • waardevolle zoekwoordsuggesties
    Het meest positieve is dus dat deze nieuwe manier van matchen waardevolle suggesties oplevert. Ik weet nú dat 'steigerhout wandkasten' een rendabel zoekwoord is (ook al verkoopt mijn klant geen kasten van steigerhout). Ook zie ik een aantal zoekwoorden in combinatie met merk- of bedrijfsnamen van andere leveranciers die ik nog niet kende. Zinvolle woorden om uit te sluiten, tenminste als ze niet rendabel zijn ;-)

Conclusie

Mijn advies? Gebruik deze optie vooral om suggesties op te doen. Test het bijvoorbeeld eens bij een paar campagnes. Maar wees kritisch en analyseer je resultaten goed. Standaard heeft Google deze nieuwe matching-methode bij iedereen toegepast. Je kunt 'm echter ook uitschakelen in je campagne-instellingen, bij opties voor zoekwoorden.

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik test en analyseer de nieuwe opties van Google Adwords met veel plezier. Dus ik wens jou ook veel analyse-plezier toe!!