donderdag 12 april 2012

Insights for Search, handig hulpmiddel

Een handig hulpmiddel bij het opzetten van een Google Adwords campagne is het gratis online programma 'Insights for Search'. Met dit programma kun je meer informatie verzamelen over specifieke zoektermen.

Hoe werkt Insights for Search?
Voordat je informatie over een zoekterm (of meer zoektermen) gaat verzamelen, stel je eerst een aantal filters in: het Google-domein, de locatie, periode en om welke categorieën het gaat. Als je vervolgens op 'zoeken' klikt, zie je in de grafiek de interesse voor de zoekterm in de loop der tijd:



Uit de grafiek kun je bijvoorbeeld opmaken dat het zoekvolume voor de zoekterm 'vloerisolatie' van april t/m augustus sterk daalt. En we zien sinds 2009 hogere pieken in het zoekvolume!

Ook is duidelijk te zien in welke regio de belangstelling voor vloerisolatie het grootst is:

En tenslotte zien we welke zoektermen het meest populair zijn, en nóg interessanter welke zoektermen in populariteit stijgen.


Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden. Je kunt zoektermen of periodes met elkaar vergelijken, verder inzoomen op locaties (of regio's), etc. Je moet er zelf maar eens mee gaan spelen. Het gaat mij er vooral om dat je ziet dat Insights for Search een handige tool is bij het opzetten van je Google Adwords campagne.

Heb je vragen over deze tool? Laat het me weten!