maandag 24 januari 2011

Regionaal adverteren in Google: ook dat kan!

Adwords: zeer interessant voor regionale en lokale ondernemers
Lokale of regionale ondernemers denken vaak dat een adwords campagne voor hen niet zinvol is omdat ze dan onnodig betalen voor bezoekers uit andere regio's. Maar dat is helemaal niet waar. Met Google Adwords kun je juist héél goed in je eigen regio adverteren!

Advertenties alléén zichtbaar voor klanten in jouw regio
Vorige week heb ik bijvoorbeeld een adwords campagne opgezet voor Janssen Inlijstwerk in Herkenbosch. Zij leveren schilderij- en fotolijsten op maat. Klanten komen natuurlijk vooral uit Herkenbosch en omgeving. Vandaar dat ik heb ingesteld dat de adwords advertenties alleen vertoond mogen worden aan zoekers binnen een straal van 25 km van Herkenbosch.

Hoe weet Google wanneer mijn advertentie vertoond moet worden?
Om te bepalen of je advertentie vertoond moet worden, kijkt Google eerst naar het domein dat de zoeker gebruikt. Zoek je op www.google.nl? Dan krijg je Nederlandse advertenties te zien. Zoek je op www.google.be? Dan zie je advertenties die voor Belgie zijn bedoeld.

Bevat de zoekopdracht een plaatsnaam (lijstenmakerij herkenbosch)? Dan vertoont Google advertenties die gericht zijn op díe regio, ongeacht de fysieke locatie van de zoeker. 

Daarnaast kijkt Google nog naar het IP-adres (uniek nummer dat door internetproviders aan elke computer op internet wordt toegewezen) van de zoeker. Dit is helaas niet 100% betrouwbaar, maar Google claimt dat in meer dan 80% van de gevallen de juiste regio kan worden vastgesteld.

Meer regionale klanten? Adverteer in je eigen regio met Google Adwords
Al met al is Google Adwords dus een zeer interessante optie voor de, vaak kleine, lokale en regionale ondernemer. Je stelt zélf precies in in welke regio(´s) je advertenties wel en niet vertoond mogen worden. Dus mijn advies: kijk nog eens naar de voordelen van Google Adwords en test dan gewoon eens of adwords je meer klanten oplevert!