donderdag 9 september 2010

7 belangrijkste voordelen van Google Adwords

Voordat je gaat adverteren in Google wil je natuurlijk weten of adwords wel zo interessant voor je is. Wat heb je er aan? Wat levert het je op? Daarom heb ik hier de zeven belangrijkste voordelen voor je op een rij gezet:

1. Je bereikt potentiele klanten op hét juiste moment
Adverteren in Google is anders dan adverteren in een vakblad. Je advertenties worden niet zomaar aan iedereen vertoond. Alleen mensen die zoeken op de zoekwoorden die jij vooraf hebt opgegeven, zien je advertentie. Je bereikt je doelgroep dus exact op het moment dat ze daadwerkelijk behoefte hebben aan jouw product of dienst.

2. Je bepaalt zelf de kwaliteit van je leads
Door zelf te bepalen op welke zoekwoorden je advertentie wél en niet moet verschijnen, bepaal je ook zelf de kwaliteit van de bezoekers op je website. Een voorbeeld. Welke zoeker koopt eerder iets in je tassen-webshop? Iemand die zoekt op 'leren tas online bestellen' of  'leren tas'? Ben je met me eens dat die eerste zoekwoordcombinatie je meer nieuwe klanten oplevert?

3. Je website is vindbaar op duizenden zoekwoorden
Als je in de onbetaalde zoekresultaten in Google goed gevonden wilt worden kost dat veel moeite (één webpagina kun je op maximaal 2-5 zoekwoorden goed vindbaar maken). In adwords ben je met het grootste gemak vindbaar op duizenden zoekwoorden. En dat is niet overdreven. Het is zelfs een must als je je concurrentie te slim af wilt zijn ;-)

4. Adwords levert je zeer waardevolle informatie op
Door je adwords resultaten te meten weet je na een tijdje precies welke zoekwoorden je meer klanten opleveren. Dát zijn de woorden waarvoor je je website gaat optimaliseren. Zodat je óók aan de linkerkant goed gevonden wordt. Je had toch méér nieuwe klanten nodig?

5. Een adwords campagne is héél snel op te zetten
Heb je op korte termijn nieuwe klanten nodig? Binnen een paar dagen staan je adwords advertenties online. En als het écht nodig is, zet ik binnen één uur een (beperkte) adwords campagne voor je op. Je snapt dat ik in één uur geen adwords campagne met duizenden zoekwoorden kan opzetten!

6. Je hebt alles zélf volledig onder controle
Je alles zelf in de hand. Op welke zoekwoorden je wilt adverteren. En op welke niet. Waar je wilt adverteren (lokaal, regionaal of internationaal). Hoeveel je maximaal per dag en per klik wilt betalen. En heb je even geen tijd voor nieuwe klanten? Met één druk op de knop zet je je campagne tijdelijk stop.

7. Oh ja, ik zou de kosten bijna vergeten
De kosten zijn niet belangrijk. Het gaat om wat je adwords campagne je onder aan de streep oplevert. Als een klant mij € 500,- oplevert, vind ik het geen probleem als mij dat € 100,- kost. Natuurlijk houd ik de kosten liefst zo laag mogelijk (daarover later meer), maar het rendement is belangrijker! En vergelijk dat met het rendement op andere marketingacties. Zeker weten dat je adwords dan heel interessant vindt ;-)

Twijfel je nog? Probeer het gewoon! Verdiep je in Google Adwords, zet zelf een campagne op en test het. Dat kost je niets, want Google biedt alle nieuwe adverteerders maar liefst € 50,- gratis kliktegoed aan.