Heb je een goed scorende adwords campagne met hoge doorklikpercentages? En zoek je een manier om deze nog verder te verhogen? Dan is 'keyword insertion' het overwegen waard. MAAR ... gebruik 'keyword insertion' alleen als je zeker weet:
- dat alle zoekwoorden logisch zijn gegroepeerd in verschillende advertentiegroepen (met daarop afgestemde advertentieteksten)
- hoe je de verschillende zoekwoordopties (exact, woordgroep en breed) moet inzetten en de gevolgen daarvan overziet
Wat is 'keyword insertion' precies?
'Keyword insertion' is de mogelijkheid om het door de zoeker ingetoetste zoekwoord (of combinatie van zoekwoorden) automatisch in de advertentietekst te voegen. En dat kan in de advertentie titel, omschrijving en in de zichtbare url.
Hoe werkt het?
Maak een nieuwe advertentie tekst aan en plaats daarin de volgende 'code':
{Keyword:alternatief zoekwoord}
Je moet hier dus zelf een 'alternatief zoekwoord' invullen voor het geval dat de, door de zoeker ingetoetste, zoekwoordcombinatie te lang is waardoor het niet in de advertentietekst past. Bekijk voor meer details de richtlijnen van Google voor keyword insertion.
{Keyword:alternatief zoekwoord}
Je moet hier dus zelf een 'alternatief zoekwoord' invullen voor het geval dat de, door de zoeker ingetoetste, zoekwoordcombinatie te lang is waardoor het niet in de advertentietekst past. Bekijk voor meer details de richtlijnen van Google voor keyword insertion.
Voordelen van 'keyword insertion'
Het voordeel is dat Google het zoekwoord in je advertentie vetgedrukt vertoont als het niet te lang is en dus in de tekst terugkomt. Daardoor valt je advertentie veel meer op en wordt deze ook als veel relevanter ervaren door de zoeker. Het resultaat? Meer mensen klikken op je advertentie en bezoeken je website!
Het voordeel is dat Google het zoekwoord in je advertentie vetgedrukt vertoont als het niet te lang is en dus in de tekst terugkomt. Daardoor valt je advertentie veel meer op en wordt deze ook als veel relevanter ervaren door de zoeker. Het resultaat? Meer mensen klikken op je advertentie en bezoeken je website!
Nadelen van 'keyword insertion'
Meer bezoekers betekent ook hogere kosten. En dat is helemaal niet erg, als het je ook meer klanten oplevert. Maar dat is bij 'keyword insertion' lang niet altijd het geval. Mijn advies? Wees zeer selectief in je zoekwoorden en zet geen brede zoekwoorden in, omdat je dan niet altijd weet of de zoekopdracht wel zo goed aansluit bij hetgeen jij te bieden hebt!
Heb je al een goedlopende adwords campagne? En pas je 'keyword insertion' nog niet toe? Dan is dit absoluut een aanrader om dit te testen. Het kan je echt meer klanten opleveren!
Heb je al een goedlopende adwords campagne? En pas je 'keyword insertion' nog niet toe? Dan is dit absoluut een aanrader om dit te testen. Het kan je echt meer klanten opleveren!