woensdag 12 januari 2011

Advertentieteksten testen: test ze goed!

Na mijn vorige artikel over succesvolle adwords advertentieteksten kreeg ik een heleboel vragen over het testen van advertentieteksten. Blijkbaar hebben veel lezers behoefte aan meer informatie. Daarom in dit artikel een antwoord op de 2 belangrijkste vragen:
  1. Hoe voeg je meer teksten toe aan één advertentiegroep?
  2. Hoe zet je een goede test op?
Advertentieteksten toevoegen in Adwords
Hoe voeg je een tweede advertentietekst toe aan je advertentiegroep? Klik op de advertentiegroep waar je één of meer teksten aan toe wilt voegen. Ga vervolgens naar het tabblad 'advertenties'. Klik op 'nieuwe advertentie' en kies voor 'tekstadvertentie':


Vervolgens kun je de nieuwe advertentietekst maken én opslaan:


Nú heb je 2 advertentieteksten en kun je testen welke tekst de beste resultaten oplevert.

Goede test, betrouwbare conclusies
Om de resultaten van de advertentieteksten goed te kunnen testen, moeten deze natuurlijk gelijkmatig (50-50) worden weergegeven. Zodat je betrouwbare conclusies kunt trekken! Standaard geeft Google Adwords de best presterende advertentietekst vaker weer, dus je zult deze instellingen moeten wijzigen.

Ga hiervoor naar het tabblad instellingen en klik op campagne-instellingen wijzigen:

Ga vervolgens naar 'Advertentieweergave, advertentieroulatie, frequency caps'. Klik bij advertentieroulatie op 'bewerken' en kies voor 'roteren, advertenties gelijkmatiger weergeven' en sla deze instellingen op:


Bekijk regelmatig welke advertentietekst beter presteert. Trek ook niet te snel conclusies. Geef de verschillende advertentieteksten even de tijd, want je wil natuurlijk wel betrouwbare conclusies trekken!! En blijf testen. Onderbreek telkens de slechtst scorende teksten en test weer een nieuwe tekstvariant, want testen kan je nog meer nieuwe klanten opleveren. 

Veel succes en als je nog vragen hebt, stel ze gerust!