Het was een erg leerzame dag én voor veel van mijn klanten heb ik weer nieuwe kansen kunnen signaleren. Hierbij de nieuwe adwords toepassingen op een rijtje:
- geoptimaliseerde campagnes
De nieuwe geoptimaliseerde campagnes geven je de mogelijkheid om je biedingen aan te passen op basis van het tijdstip, de locatie én het apparaat (mobiel of desktop/tablet) waarmee iemand zoekt. Ook kun je de teksten aanpassen voor de mobiele zoekers, waardoor je de zoeker informatie kunt tonen, die op dát moment relevant is voor hem of haar.
Iemand die rond lunchtijd de naam van een restaurant op zijn gsm intoetst, heeft waarschijnlijk andere bedoelingen dan de zoeker die s'avonds om 20.00 uur de naam van een restaurant op zijn tablet intoetst. - product listing ads / advertenties met productvermeldingen
Hiermee ben ik zelf al een tijdje aan het testen en de eerste resultaten zijn hartstikke goed. Vergelijkbaar met of zelfs beter dan de adwords campagnes in het zoeknetwerk. Wil je deze advertenties opzetten, dan moet je in het Google Merchant Center (als je nog geen Merchant Center account hebt, zul je dat eerst aan moeten maken) je productgegevens en foto's uploaden dmv een feed. Kijk kritisch naar welke gegevens en welke producten je in je feed opneemt, want dát is de sleutel tot het succes!! - remarketing
De mogelijkheid om bezoekers van je website ook op andere websites jouw advertenties te tonen (=remarketing), bestaat al een tijdje. Er zijn nu een aantal nieuwe mogelijkheden: je kunt nu ook lijsten selecteren die vergelijkbaar zijn met je hoofdlijst. Dat zijn dus mensen die hetzelfde profiel hebben als de bezoekers op je website. Ik ben dit op dit moment aan het testen, maar het is nog te vroeg om conclusies te trekken. Wordt later vervolgd! En het is nu ook mogelijk om de remarketing-optie in te zetten voor het zoeknetwerk. Vooral deze laastste optie lijkt mij interessant, want dit zou nog betere resultaten op moeten leveren dan de remarketing campagnes in het Display netwerk. - video advertenties
Als je een product of dienst aanbiedt, waarbij een video toegevoegde waarde kan bieden, zijn video advertenties een interessante optie. Interessant voor het opbouwen van naamsbekendheid en het demonstreren van producten. En je betaalt overigens pas als iemand je video langer dan 30 seconden heeft bekeken. Misschien toch eens gaan testen? - mobile marketing
Een must voor elke website en webshop, maar zeker als je naast je website ook een fysieke winkel of locatie hebt, is een mobiele marketingstrategie belangrijk. Zorg voor een mobiele website met een snelle laadtijd. En stem je adwords campagne zorgvuldig af op mobiele zoekers. Handige tip daarbij: kun je in Google Analytics verschillen ontdekken in de zoekopdrachten van je 'mobiele website-bezoekers' en je 'desktop/tablet-bezoekers'? - internationale adwords campagnes / export
Ik heb inmiddels zelf al een aantal succesvolle internationale campagnes in diverse talen opgezet, maar Google biedt nu een heleboel nieuwe mogelijkheden om je als bedrijf te ondersteunen bij je export plannen. Bijvoorbeeld met tools als de Global Market Finder en Google Translate.
Wil je ook met deze nieuwe adwords mogelijkheden aan de slag? Aarzel niet en schakel gerust mijn hulp in! Wil je meer leren over deze nieuwe opties om er daarna zelf mee aan de slag te gaan? Meld je aan voor een 1-op-1 adwords training, dan behandelen we alleen de thema's die voor jouw organisatie interessant zijn!
Google Engage team, bedankt voor deze leerzame dag!