maandag 15 november 2010

Adwords kosten hoger dan dagbudget

Tijdens de adwords training, die ik vorige week gaf, bleek er veel onduidelijkheid te zijn over hoe Google omgaat met je ingestelde dagbudget. Een aantal deelnemers maakte zich zorgen omdat de dagelijkse kosten soms hoger zijn dan het ingestelde dagelijkse adwords budget. Hoe komt dat?

Aantal zoekers in Google verschilt dagelijks
Afhankelijk van je product of dienst zullen op sommige dagen meer of minder mensen de door jouw opgegeven zoekwoorden gebruiken. Verkoop je aan consumenten? Dan kan het zoekverkeer in het weekend hoger zijn dan door de week. Verkoop je aan zakelijke klanten? Dan is de kans groot dat er door de week meer naar je product wordt gezocht.

Google gaat uit van maandelijkse adwords kostenlimiet
Om je adwords budget zo optimaal mogelijk te benutten, gaat Google uit van een maandelijkse kostenlimiet. Wordt er in het weekend minder gezocht op jouw zoekwoorden? Dan compenseert Google dat door je advertentie door de week vaker te vertonen. Daardoor kunnen de dagelijkse kosten (maximaal 20%) hoger zijn dan het ingestelde dagbudget.

Wat betekent dat in de praktijk?
Als je dagbudget € 10,- is, brengt Google maximaal € 304,- per maand in rekening (gemiddeld 30,4 dagen per maand). Tenminste... als je dagbudget de hele maand gelijk blijft. Heb je je dagbudget wél gewijzigd? Dan berekent Google géén maandelijkse kostenlimiet, maar blijft wél het 20%-principe hanteren!

Heb jij ook een vraag over je adwords kosten? Aarzel niet en stel hier gerust je vraag!