maandag 19 december 2011

Adwords koppelen aan Google Analytics

Voordelen koppeling Google Adwords -  Google Analytics
Door je Google Adwords account aan je Google Analytics account te koppelen, krijg je waardevolle extra informatie, zoals bijvoorbeeld:

  • weigeringspercentage (bounce%) per advertentietekst of zoekwoord
  • rendement per zoekwoord per advertentiepositie
  • rendement per advertentietekst
  • gemiddelde tijd op uw website per zoekwoord (per advertentiepositie)
  • zoekwoorden met een hoger dan gemiddeld weigerings% (= bounce%)

Met deze informatie kun je je adwords campagne nog beter optimaliseren. Je kunt bijvoorbeeld je kosten verlagen door woorden met hoge weigeringspercentages aan te passen of te verwijderen. Je kunt je klikprijzen aanpassen zodat je advertenties verschijnen op advertentieposities het hoogste rendement.

Meer praktische informatie
Wil je weten hoe je precies zo'n (gratis) Google Analytics account aanmaakt? Of hoe je Google Analytics en je Google Adwords account aan elkaar koppelt? Bekijk dan deze adwords lessen van Google op YouTube:

  1. Analytics aanmaken en koppelen aan je Adwords account
  2. Analytics instellen om je Adwords-ROI bij te houden

Of lees deze koppel en ontkoppel-informatie in het Google Analytics informatiecentrum.

Verschillen in Adwords en Analytics-gegevens
Wees niet ongerust als de gegevens in Google Adwords en Google Analytics niet exact overeenkomen. Daar zijn logische redenen voor. Té veel en té technisch om ze hier allemaal te noemen, maar ik noem hier toch 3 belangrijke redenen:

  • Google Adwords meet kliks, terwijl Google Analytics bezoeken meet aan de hand van cookies. Iemand kan op je advertentie klikken, terwijl zijn computer alle toegang voor cookies blokkeert. In dat geval registreer je in Google Adwords wél een klik, maar géén bezoek in Analytics.
  • Als je landingspagina langzaam laad, kan het voorkomen dat degene die op je advertentie heeft geklikt alweer op de 'back-pijl' heeft geklikt voordat je webpagina überhaupt vertoond is. Ook nu registreert Adwords een klik, terwijl Analytics geen bezoeker registreert.
  • Als een bepaalde gebruiker ongebruikelijk veel klikt op je advertentie, registreert Google Adwords klikfraude. Deze kliks worden niet in rekening gebracht en niet geregistreerd. Google Analytics registreert in dit geval natuurlijk wel de bezoeken en houdt bij wat deze bezoekers precies op je website doen.

Moraal van dit verhaal: koppel je Google Adwords campagne ALTIJD aan je Google Analytics account. Of check of je adwords bureau dit heeft gedaan!

Heb je nog vragen over het koppelen van Analytics en Adwords, plaats een reactie!