donderdag 25 augustus 2011

Wel of niet in het weekend adverteren?

Geen advertenties vertonen in het weekend
Heb jij een oneindig adwords budget? Of heb je een beperkt budget en wil je graag zoveel mogelijk onnodige adwords kosten besparen? Als je in de b-to-b markt zit, zou je dat kunnen doen door in het weekend niet te adverteren. Is dat slim of niet?

Het hangt natuurlijk af van het soort producten dat je verkoopt en van het surfgedrag van je doelgroep. Ook in het weekend worden zakelijke zoekopdrachten op Google ingetoetst. Misschien heeft die kleine ondernemer juist in het weekend tijd om op zijn gemak naar een nieuwe leverancier te zoeken?

Niet alle conversies vinden meteen na de eerste klik plaats
Veel mensen denken dat een conversie meteen na de eerste klik plaatsvindt. Dat is echter niet waar. Kijk maar eens naar deze afbeelding:



Bij deze klant vindt slechts 83% van de conversies op dezelfde dag na de eerste klik plaats. Maar liefst 17% komt later terug. Sommige mensen hebben nu eenmaal even bedenktijd nodig. Wat als ze 3 dagen later bereid zijn om bij je te kopen en ze kunnen jouw bedrijf niet meer vinden omdat je dan niet adverteert? Als je concurrenten wél adverteren, is het zeer waarschijnlijk dat je deze potentiële klant voorgoed kwijt bent.

Mijn advies: test het eerst uit
Meestal is het goed om wél in het weekend te adverteren, maar niet altijd! Dus test het eerst een tijdje uit. Je kunt in Google Adwords precies zien hoeveel conversies je op welke dag van de week hebt binnengehaald. Trek je conclusie op basis van die gegevens:


Je ziet dat in dit voorbeeld van een b-to-b campagne de kosten per conversie in het weekend inderdaad hoger liggen. Maar ... de kosten per conversie zijn nog steeds acceptabel, dus deze klant kiest er voor om tóch in het weekend te adverteren. Zou hij dat niet doen, dan zou hij toch behoorlijk wat klanten mislopen!

Maximaal rendement uit je beperkte adwords budget
Als je budget écht beperkt is, moet je zorgen dat je 'de krenten uit de pap haalt'. Door te kiezen voor de conversies met de laagst mogelijke kosten per conversie. Bijvoorbeeld:

  • alleen adverteren voor de best-scorende producten of advertentiegroepen
  • alleen adverteren in de best-scorende regio's
  • wel of niet adverteren op mobiele telefoons
  • wel of niet adverteren op bepaalde uren van de dag
  • wel of niet adverteren in het display netwerk
  • etc.

Er zijn legio mogelijkheden om het maximale rendement uit je adwords budget te halen. Je moet het wel eerst goed analyseren. Dat kan pas als je alle conversies meet en over voldoende conversiegegevens beschikt om een statisch verantwoorde conclusie te trekken!

Heb je adwords hulp nodig? 
Of heb jij dit zelf al eens getest? Wat waren je resultaten? Plaats een reactie of stuur een e-mail naar info@emarketingexperts.nl.