vrijdag 19 november 2010

Welke zoekwoorden gebruiken je prospects?

Voordat je een Google Adwords campagne op gaat zetten, is het belangrijk om te weten welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt bij een zoekopdracht in Google. Maar hoe kom je daar nu eigenlijk achter?

Website statistieken bieden waardevolle informatie
In je webstatistieken (bijv Google Analytics) zie je welke zoektermen je bezoekers intoetsen voordat ze op je website terecht komen. De weigeringspercentages bij de woorden vertellen je bovendien of ze je site relevant vinden of niet. Nadeel is dat je alléén termen ziet waarop je website gevonden wordt. Je ziet geen zoekwoorden waar je níet op gevonden wordt. Dus heb je een extra tool nodig!

Hulpprogramma voor zoekwoorden
Een gratis tool is het hulpprogramma van Google Adwords. Vul hier een aantal, nauw aan elkaar verwante zoekwoorden in. Bijvoorbeeld:

  • aluminium kozijnen
  • kozijnen aluminium
  • aluminium kozijn
  • kozijnen van aluminium
  • alu kozijnen
  • aluminiumkozijnen

Druk vervolgens op zoeken (nadat je eventueel nog geavanceerde opties hebt ingesteld) en je krijgt een lange lijst met zoekwoorden te zien. Je ziet nu hoeveel er gemiddeld maandelijks (lokaal of wereldwijd) in Google wordt gezocht op deze woorden. Daarnaast krijg je informatie over hoeveelheid concurrentie, zoektrends, geschatte gemiddelde kosten per klik, etc. voor het desbetreffende woord. 

En ... je krijgt een heleboel suggesties voor andere mogelijke zoekwoordcombinaties. Deze zijn niet altijd even relevant, maar je moet even met de tool spelen! Na je eerste lijst met woorden ga je verfijnen of verder zoeken. Als je het trucje eenmaal doorhebt, biedt deze gratis zoekwoorden tool je ontzettend waardevolle informatie voor het opzetten van een succesvolle adwords campagne.

Hulp nodig bij het vinden van de juiste zoekwoorden?
Of heb je vragen over het hulpprogramma voor zoekwoorden? Laat het me gerust weten. Plaats een reactie of stuur een e-mail naar info@emarketingexperts.nl.